13 december 2011

Vraag van de dag, 13 december 2011


"Which December holidays do you celebrate, and why?"


Ik heb voorheen elk jaar Sinterklaas gevierd met de familie.
Dit jaar zat ik in Hong Kong, zoals ik al heb verteld. Het was 'pas' 6 december dat ik terugkwam. De familie had al Sinterklaas gevierd. En eigenlijk vond ik dat niet eens zo'n probleem. Ik had het druk genoeg met het beantwoorden van mijn mail e.d. toen ik terugkwam.
Dit jaar heb ik Sinterklaas gevierd met kluft, een club van Ichthus. Met het dobbelspelsysteem. Maar, onder ons gezegd, er waren mensen die dat een beetje verziekten. En dat was tot op een bepaald punt grappig, maar zodra het het spel verandert en oneerlijke kansen verwezenlijkt, is dat niet leuk meer.
Anyway. Het was wel gezellig, maar omdat ik net die morgen was teruggekeerd van een ver land had ik het om 23:00 wel gezien. Ik was niet de enige, en we baanden onze weg naar huis.


Kerst vier ik niet op z'n Amerikaans - d.w.z. met een kerstboom waar cadeautjes onder liggen. Maar wel met veel en lekker eten. Ik weet alleen nog niet precies wat. Maar het kan bijna niet anders dan goed zijn. Vorig jaar was het ook heerlijk en heb ik nieuwe dingen uitgeprobeerd op de familie. Dit jaar eet ik eerste kerstdag bij vrienden van het gezin van Marie Elise (= mijn vriendin, voor mijn followers die dat niet weten) en tweede kerstdag bij de familie waar ik uit kom.


Oud&Nieuw wordt het spectaculairst. Dat vieren we in Groningen, en dat was voorgaande jaren erg gezellig - hoewel ik niet zoveel waarde hecht aan het tot ver na middernacht uithangen in het stadscentrum. Om laatstgenoemde reden gaan we hoogstwaarschijnlijk ongeveer één uur na middernacht, wanneer een groot deel van de rest de stad intrekt, naar mijn kamer/huis terug om daar te slapen (en even daarvoor misschien nog na te kletsen). Het gaat er gewoon even om dat Marie Elise voor het eerst bij mij in Groningen is en Ichthianen leert kennen.


'Nieuw' hoort natuurlijk niet bij de decemberse feestdagen. Maar dat negeer ik even.

Geen opmerkingen: