14 december 2012

Bijbeltekst van de dag #01

Even een korte inleiding. Ik besefte mij al een poosje geleden dat ik eigenlijk veel te weinig uit de Bijbel lees. Ik krijg wel 3x een tekst-van-de-dag (2x Engels, 1x Nederlands) toegestuurd via mail en RSS. Maar daar doe ik vaak weinig mee, hoe vaak ik ook denk dat ik weer eens een mooie tekst heb toegestuurd gekregen of dat ik er wat mee moet doen. Dus heb ik voor mezelf besloten dat ik het hele hoofdstuk ga lezen als ik zo'n tekst binnen krijg. Dit is gisteren al gelukt :P (Wat overigens ook al gelukt is, is het minderen van social media. Dat hangt er denk ik wel een beetje mee samen omdat het afleidend werkt van bijbellezen.)
Nu ga ik bij een vers dat mij extra aanspreekt een blogje schrijven. Ik hoop dat een beetje vol te houden de komende tijd.

"Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit. De vrees houdt immers straf in, en wie vreest, is niet volmaakt in de liefde."
~ 1 Johannes 4:18 (HSV)

De vraag die ik hierbij aan mezelf stelde: als ik dan bang ben dat de mogelijkheid bestaat om niet behouden te worden, ligt dat er dan aan dat ik niet volmaakt liefheb? Natuurlijk, alleen een volmaakt mens (dus niemand) kan gered worden, maar door het kruis (en door het geloof dat ik daarmee door de Heilige Geest krijg) mag ik daar toch wel weer het volste vertrouwen in hebben? Zo heb ik het in ieder geval geleerd: als je gelooft (dat is nogal breed in te vullen, maar laten we dat nu even niet doen), dan mag je zeker weten dat je behouden bent. En ik geloof dat ook. Maar uit deze tekst lijkt het van liefde afhankelijk te zijn.
Nogal zware stof voor een tekst die op het eerste gezicht zo vrolijk lijkt. Ik ben benieuwd of er meelezers zijn die willen reageren :P

Geen opmerkingen: