16 januari 2013

Bijbeltekst van de dag #12


"Nu dan, omdat Christus tijdens zijn leven op aarde heeft geleden, moet u zich net als hij wapenen met de gedachte dat wie in zijn aardse leven geleden heeft, met de zonde heeft afgerekend."
~ 1 Petrus 4:1 (NBG)

Ik vind dit een mooie gedachte en ik heb er nooit echt bij stilgestaan dat het zo zat. Soms moet ik - en ik denk iedere christen met mij - vechten tegen de zonde. En nu komt het: ons gevecht met de zonde is, getuige deze tekst, te vergelijken met het gevecht dat Christus hier op aarde gehad heeft met de zonde. Nu zullen wij nooit, zoals Christus dat deed, definitief afrekenen met ons zondige bestaan voordat we deze aarde verlaten, maar we mogen wel een glimp opvangen van het lijden dat Christus heeft gedaan.
Romeinen 6:6 betrekt hier het kruis bij, en laat zien dat, toen Christus aan het kruis hing, ons oude bestaan ook aan het kruis hing: "Immers, we weten dat ons oude bestaan met hem gekruisigd is omdat er een einde moest komen aan ons zondige leven: we mochten niet langer slaven van de zonde zijn."
Dus de volgende keer dat ik tegen een zonde vecht sta ik hierbij stil, in de hoop mezelf beter te kunnen wapenen. Als het moeilijk is, weet ik dat Christus het veel moeilijker heeft gehad. Als ik toch toegeef, weet ik dat Christus niet toegaf en zichzelf opofferde, ook voor deze specifieke zonde. Vervolgens is God er zelfs blij mee als ik om vergeving vraag, en Hij geeft me die dan ook van harte.

Geen opmerkingen: